Lukasz 39 Report post Posted November 2, 2013 Jeszcze niedawno ktoś pisał na forum o karze dla Getin Banku za nieodpowiednie opłaty naliczane w związku z kartami kredytowymi. Tym razem UOKiK (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów) wygrał sprawę w sądzie odnośnie niejasnych zapisów w umowach kredytowych wykorzystywanych przez bank. W związku z tym na bank została nałożona kara w wysokości 6 mln zł. Wyrok nie jest jednak prawomocny, więc bank z pewnością będzie się odwoływał. Wszystko rozchodzi się o zapis, że kredytobiorca ma obowiązek poinformować bank o zaistnieniu sytuacji mogących mieć wpływ na jego zdolność kredytową czy problemy związane z regulowaniem rat. W umowie nigdzie natomiast nie zostały uwzględnione jakie okoliczności mogłyby powodować taki stan. Pozostawienie tej kwestii do subiektywnej oceny banku mogłoby powodować że Getin Noble Bank mógłby wypowiadać swoim klientom umowy powołując się właśnie na ten zapis. Potwierdza się wiec, że zanim coś podpiszemy trzeba dokładnie przeczytać wszelkie punkty i dopytywać o wszelkie wątpliwości. Share this post Link to post Share on other sites
Sabina 5 Report post Posted February 6, 2014 Piszesz o tej karze 6,7 mln zł? Ponieważ od dawna nie podobają mi sie praktyki Getin Banku tu trochę napisałam o tym więcej: Getin Noble Bank został ukarany na kwotę 6,7 miliona złotych. Za co? Dlaczego?Jak powiedział Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Getin Noble Bank wprowadził w błąd swoich klientów, oferując im długoletnie produkty inwestycyjno- oszczędnościowe. Choć produkty takie faktycznie się pojawiły i ukazywały szereg korzyści, jakie klienci zyskają, jeśli na nie postawią, to zabrakło w tym wszystkim najważniejszego- informacji o ryzyku utraty nawet wszystkich oszczędności, jak również i wzmianki o wysokich kosztach rozwiązania umowy.UOKiK nałożył więc na bank karę w wysokości 6,7mln złotych, jednak ten zapowiedział już odwołanie. Niedawno także na PKO BP nałozono karę 29 milionów zł o czym można przeczytać tutaj.Zacznijmy więc od początku. Oferta, o jakiej mówimy dotyczy przede wszystkim ubezpieczeń na życie i dożycie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym. Miała ona być przedstawiana klientom, którzy zakładali w banku standardową lokatę lub też odnawiali wcześniejszą umowę. Jak wynika z przeprowadzonych analiz, pracownicy placówek bankowych tego banku informowali klientów o ciekawej ofercie, o dużo większych korzyściach od standardowych lokat terminowych, o bezpieczeństwie produktu. ,,Zapomnieliâ jednak wspomnieć o najważniejszym- o ryzyku utraty wszystkich swoich oszczędności.Nie tylko UOKiK jest zdania, ze doszło do oszustwa. Podobnie sprawa wygląda, jeśli chodzi o skargi konsumentów. Większość decydowała się na dany produkt bankowy, bo udzielane informacje jasno mówiły, że ten nowy produkt daje dużo większe zyski niż sama standardowa lokata. Skoro tak, dlaczego by z tego nie skorzystać? Przecież to klienci banków przekazywali takie informacje, a więc czyż można było im nie wierzyć i nie ufać? Mówili o korzyściach, pokazywali tabele i wykresy, ukazywali liczne wyliczenia. Niestety zapomnieli najwidoczniej celowo wspomnieć, że rozwiązanie umowy będzie ich sporo kosztować, a ryzyko utraty oszczędności, wcale nie jest małe. Dodatkowo na niekorzyść banku przemawiają również ulotki dotyczące grupowego ubezpieczenia na życie i dożycie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym. Informacje o utracie oszczędności były napisane drobnym druczkiem i w taki sposób, że klienci nie byli w stanie jasno zrozumieć języka branżowego.Decyzja nie jest ostateczna, bo bank będzie odwoływał się od niej do sądu. Rzecznik prasowy Getin Banku informuje, że po analizie pisma, jakie otrzymał bank od UOKiK, w wielu punktach zupełnie nie zgadza się z postawioną decyzją i z konkretnymi zarzutami. Zgodnie z obowiązującymi procedurami, odwoła się od nich w całości.Kara, jaka została nałożona na Getin Noble Bank to 5 658 465 złotych za wprowadzenie klientów w błąd i 1 131 693zł za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Czy placówka będzie musiała tyle zapłacić? Czy zostanie ukarana, a ludzie odzyskają swoje pieniądze poprzez zamkniecie produktu? Musimy na ostateczną decyzję jeszcze trochę poczekać. Share this post Link to post Share on other sites
mariusz-matusik 0 Report post Posted February 9, 2014 dobrze że istnieje taka instytucja jak UOKiK dzięki niej widać że nawet banki nie mogą działać na szkodę klienta, smutne jest jednak to że klient sam musi zgłosić do nich sprawę Share this post Link to post Share on other sites
Darek81 0 Report post Posted July 3, 2014 Też miałem problem z tymi opłatami, jednak póżniej wszystko się wyjaśniło. Share this post Link to post Share on other sites
buka 0 Report post Posted July 4, 2014 może w końcu przestaną naciągać ludzi i wprowadzać w błąd Share this post Link to post Share on other sites