Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy. Polityka PrywatnościJak wyłączyć cookies?AKCEPTUJĘ
Odszkodowanie za opóźniony lot to jedno z podstawowych praw osób podróżujących liniami lotniczymi. Przy czym analizę problemu odszkodowań warto rozpocząć od wskazania, że nie każde opóźnienie będzie automatycznie kwalifikowało się do wypłaty takiego świadczenia. Pytanie zasadnicze brzmi zatem: kiedy, w myśl obowiązującego prawa, można domagać się od przewoźnika odszkodowania w przypadku opóźnienia planowanego lotu?
Zasady wypłaty odszkodowań w przypadku opóźnionego lotu ujęte są w Rozporządzeniu (WE) NR 261/2004 Parlamentu Europejskiego oraz Rady z dnia 11.02.2004 r. (akt ten uchylił jednocześnie rozporządzenie EWG nr 295/91) i Konwencji o ujednoliceniu niektórych prawideł dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego z dnia 28 maja 1999 r. (Dz. U. 2007 Nr 37, poz. 235). W ten sposób ustanowione zostały zasady przyznawania odszkodowań i pomocy dla pasażerów w przypadku odwołania bądź dużego opóźnienia lotu oraz w przypadku odmowy przyjęcia na pokład. Zgodnie z zasadami ujętymi we wskazanych wyżej dokumentach, odszkodowanie będzie przysługiwać pasażerom w przypadku gdy opóźnienie lotu przekracza trzy godziny – licząc od momentu planowego lądowania. Przy czym wysokość odszkodowania (określona w przepisach w walucie euro) uzależniona jest już od konkretnej długości danej trasy przelotu. W związku z tym wysokość odszkodowań wynosi:
250 EUR - w przypadku lotów do 1500 km;
400 EUR - w przypadku lotów wewnątrzwspólnotowych przekraczających 1500 km oraz pozostałych lotów z trasą od 1500 do 3500 km;
600 EUR - w przypadku pozostałych lotów (czyli innych niż loty opisane powyżej).
Warto również podkreślić, że w sytuacji gdy opóźnienie lotu przekracza pięć godzin, pasażerowie mogą domagać się zwrotu pieniędzy za zakupiony bilet. Przy czym, w takim przypadku pasażer traci jednocześnie prawo do ubiegania się o odszkodowanie za opóźniony lot. Z kolei w przypadku opóźnienia lotu, które wiąże się również z potrzebą spędzenia nocy na lotnisku, linie lotnicze zobowiązane są do zapewnienia pasażerom noclegu w hotelu i transportu między takim hotelem i lotniskiem. Poza tym, przewoźnik ma obowiązek otoczyć bieżącą opieką swoich klientów (pasażerów) oczekujących na lot, a także zapewnić im bezpłatne posiłki i napoje.
W dniu 31 maja 2018 roku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał orzeczenie (C-537/17), które ma bardzo duże znaczenie z punktu widzenia interesu pasażera. Zgodnie z nim bowiem, prawo do odszkodowania za duże opóźnienie lotu stosuje się również w przypadku lotów do państwa trzeciego z międzylądowaniem poza Unią Europejską. Jak to jest w innych krajach np. skandynawskich można sprawdzić na https://lankredit.com .
Najprostszą drogą ubiegania się o odszkodowanie od przewoźnika jest wypełnienie formularza reklamacyjnego, który zamieszczony jest na stronie internetowej linii lotniczych. W formularzu takim należy dokładnie opisać stan faktyczny (przebieg zdarzenia, okoliczności oraz dokładną długość opóźnienia lotu), a także załączyć posiadane dokumenty (np. bilet, zdjęcia, faktury itp.). Ponadto należy wskazać na podstawie jakich przepisów pasażer domaga się odszkodowania. Przewoźnik zobowiązany jest do udzielenia odpowiedzi na reklamację w terminie 30 dni od momentu jej otrzymania (zgodnie z art. 7a Ustawy z dnia 30 maja 2014 r. (Dz. U. z 2014 r. poz. 827) o prawach konsumenta).
Warto zaznaczyć, ze w przypadku braku reakcji przewoźnika bądź odmowy uznania reklamacji, kolejnym uprawnieniem niezadowolonego z usług linii lotniczych pasażera może być złożenie skargi do Urzędu Lotnictwa Cywilnego (zanim zdecyduje się na uruchomienie drogi sądowej). Często bowiem dopiero interwencja ULC powoduje uznanie przez przewoźnika reklamacji oraz wypłatę stosownego odszkodowania. Przy czym warto zaznaczyć, że postępowanie przed Urzędem Lotnictwa Cywilnego – ze względu na konieczność dokładnej analizy każdego przypadku – może potrwać nawet kilka miesięcy…
Odszkodowanie za opóźniony lot to jedno z podstawowych praw osób podróżujących liniami lotniczymi. Przy czym analizę problemu odszkodowań warto rozpocząć od wskazania, że nie każde opóźnienie będzie automatycznie kwalifikowało się do wypłaty takiego świadczenia. Pytanie zasadnicze brzmi zatem: kiedy, w myśl obowiązującego prawa, można domagać się od przewoźnika odszkodowania w przypadku opóźnienia planowanego lotu?
Zasady wypłaty odszkodowań w przypadku opóźnionego lotu ujęte są w Rozporządzeniu (WE) NR 261/2004 Parlamentu Europejskiego oraz Rady z dnia 11.02.2004 r. (akt ten uchylił jednocześnie rozporządzenie EWG nr 295/91) i Konwencji o ujednoliceniu niektórych prawideł dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego z dnia 28 maja 1999 r. (Dz. U. 2007 Nr 37, poz. 235). W ten sposób ustanowione zostały zasady przyznawania odszkodowań i pomocy dla pasażerów w przypadku odwołania bądź dużego opóźnienia lotu oraz w przypadku odmowy przyjęcia na pokład. Zgodnie z zasadami ujętymi we wskazanych wyżej dokumentach, odszkodowanie będzie przysługiwać pasażerom w przypadku gdy opóźnienie lotu przekracza trzy godziny – licząc od momentu planowego lądowania. Przy czym wysokość odszkodowania (określona w przepisach w walucie euro) uzależniona jest już od konkretnej długości danej trasy przelotu. W związku z tym wysokość odszkodowań wynosi:
Warto również podkreślić, że w sytuacji gdy opóźnienie lotu przekracza pięć godzin, pasażerowie mogą domagać się zwrotu pieniędzy za zakupiony bilet. Przy czym, w takim przypadku pasażer traci jednocześnie prawo do ubiegania się o odszkodowanie za opóźniony lot. Z kolei w przypadku opóźnienia lotu, które wiąże się również z potrzebą spędzenia nocy na lotnisku, linie lotnicze zobowiązane są do zapewnienia pasażerom noclegu w hotelu i transportu między takim hotelem i lotniskiem. Poza tym, przewoźnik ma obowiązek otoczyć bieżącą opieką swoich klientów (pasażerów) oczekujących na lot, a także zapewnić im bezpłatne posiłki i napoje.
W dniu 31 maja 2018 roku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał orzeczenie (C-537/17), które ma bardzo duże znaczenie z punktu widzenia interesu pasażera. Zgodnie z nim bowiem, prawo do odszkodowania za duże opóźnienie lotu stosuje się również w przypadku lotów do państwa trzeciego z międzylądowaniem poza Unią Europejską. Jak to jest w innych krajach np. skandynawskich można sprawdzić na https://lankredit.com .
Najprostszą drogą ubiegania się o odszkodowanie od przewoźnika jest wypełnienie formularza reklamacyjnego, który zamieszczony jest na stronie internetowej linii lotniczych. W formularzu takim należy dokładnie opisać stan faktyczny (przebieg zdarzenia, okoliczności oraz dokładną długość opóźnienia lotu), a także załączyć posiadane dokumenty (np. bilet, zdjęcia, faktury itp.). Ponadto należy wskazać na podstawie jakich przepisów pasażer domaga się odszkodowania. Przewoźnik zobowiązany jest do udzielenia odpowiedzi na reklamację w terminie 30 dni od momentu jej otrzymania (zgodnie z art. 7a Ustawy z dnia 30 maja 2014 r. (Dz. U. z 2014 r. poz. 827) o prawach konsumenta).
Warto zaznaczyć, ze w przypadku braku reakcji przewoźnika bądź odmowy uznania reklamacji, kolejnym uprawnieniem niezadowolonego z usług linii lotniczych pasażera może być złożenie skargi do Urzędu Lotnictwa Cywilnego (zanim zdecyduje się na uruchomienie drogi sądowej). Często bowiem dopiero interwencja ULC powoduje uznanie przez przewoźnika reklamacji oraz wypłatę stosownego odszkodowania. Przy czym warto zaznaczyć, że postępowanie przed Urzędem Lotnictwa Cywilnego – ze względu na konieczność dokładnej analizy każdego przypadku – może potrwać nawet kilka miesięcy…
Share this post
Link to post
Share on other sites